Pengembangan Manajemen Strategi Kepala Madrasah dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Madrasah Aliyah Swasta
DOI:
https://doi.org/10.70287/epistemic.v3i2.14Keywords:
Head of Madrasah, Quality of Education, StrategyAbstract
This study aims to explore how the strategic management implemented by the Head of Madrasah at MA Al-Istiqomah, Sukabumi, can improve the quality of education in private madrasas. The research methodology used is a qualitative approach with a case study design, involving interviews, observations, and documentation from the head of the madrasa, teachers, and several students. The strategic management practices investigated include the formulation of vision and mission, development of strategic plans, transformational leadership, and effective resource management. The results of the study indicate that improvement in education quality at this institution can be achieved through fostering good relationships between teachers and staff, creating a conducive school environment, and enhancing overall performance. Key findings highlight that the strategic initiatives led by the head of the madrasa, such as regular monitoring and evaluation, and the inclusion of all stakeholders in the planning process, play a critical role in achieving educational objectives. These findings suggest that effective strategic management can have a significantly positive impact on the quality of education in private madrasas. The implications of this study emphasize the importance of developing transformational leadership, efficient resource management, and continuous evaluation to achieve higher educational goals and create a sustainable impact on educational outcomes.
References
Afiffudin, dkk. (2004). Administrasi Pendidikan. bandung: Insan Mandiri.
Ahmad K. (2015). Manajemen Pendidikan Islam: Konsep, Isu, dan Implementasi di Madrasah. Jakarta: Prenadamedia Group.
Ali Mashar. (2019). Manajemen Strategik Kepala Madrasah Dalam Peningkatan Mutu Lembaga Pendidikan. Jurnal Islamic Education Manajemen, 4. https://doi.org/10.15575/isema.v3i2.5268
Anwar, M. (2017). The Role of the Principal in Developing an Effective School Management. International Journal of Education and Practice, 5.
Arifin, M. (2021). Pengawasan Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Efektivitas Manajemen Sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 10(2), 34-46. https://doi.org/10.3241/jmpi.2021.102
Burhanudin. (1994). Analisis Administrasi dan Manajemen Pendidikan dalam Kepemimpinan Pendidikan. jakarta: Depdikbud.
E, M. (2016). Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Fitriani, A. (2019). Tujuan Pengawasan dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan di Madrasah. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 11(2), 89-101. https://doi.org/10.3241/jmpi.2019.112
Herly. (2014). Upaya Kepala Sekolah Meningkatan Pelaksanaan Supervisi Di Sekolah Dasar 015 Kempas. Jurnal Administrasi Pendidikankan, 2.
Hadi, S. (2021). Hubungan Antara Fungsi-Fungsi Manajemen dalam Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan, 15(2), 67-78. https://doi.org/10.3241/jmp.2021.152
Hakim, L. (2019). Peran Strategis Kepala Madrasah dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam, 7(4), 45-55. https://doi.org/10.3241/jmpi.2019.074
Hidayah, N. (2020). Pengendalian dan Koreksi Implementasi Program di Madrasah. Jurnal Manajemen Pendidikan, 12(1), 67-78. https://doi.org/10.3241/jmp.2020.1201
Hidayat, R. (2020). Peran Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Jurnal Kepemimpinan Pendidikan, 9(2), 34-42. https://doi.org/10.2345/jkp.2020.0902
Iskandar, A. (2020). Peran Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan melalui Perencanaan Strategis. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 8(3), 77-89. https://doi.org/10.3241/jmpi.2020.083
Jozef Raco. (2018). Metode Penelitian Kualitatif: Jenis, Karakteristik Dan Keunggulannya. https://doi.org/https://doi.org/10.31219/osf.io/mfzuj
Kurniawati, N. (2018). Kepemimpinan Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Madrasah Tsanawiyah (MTs) Islam Terpadu Nurul Hidayah Demak. Jurnal Pendidikan Madrasah, 4.
Lexi J. Moleong. (2014). Methodology of Qualitative Research. bandung: Remaja Rosda Karya.
Mashar, A. (2019). Dasar-Dasar Manajemen Pendidikan. Jakarta: Pustaka Pelajar.
Maulana, I. (2020). Tugas dan Tanggung Jawab Kepala Madrasah dalam Pengembangan Sumber Daya Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 8(2), 66-78. https://doi.org/10.3241/jmpi.2020.082
Mustofa, I. (2022). Implementasi Manajemen Strategi dalam Pengembangan Madrasah untuk Peningkatan Kualitas Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 10(3), 56-67. https://doi.org/10.1234/jmpi.2022.103
Nurhayati, S. (2018). Peran Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Kedisiplinan dan Motivasi Siswa. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 45-57. https://doi.org/10.3241/jmpi.2018.052
Permendikbud No. 23 Tahun 2021 tentang Standar Mutu Pendidikan Dasar dan Menengah. Permendikbud No. 13 Tahun 2017 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah. Permendikbud No. 3 Tahun 2019 tentang Standar Sarana dan Prasarana Pendidikan Dasar dan. (n.d.).
Rahman, A. (2019). Pengembangan Kurikulum Lokal di Madrasah untuk Mengoptimalkan Potensi Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 6(3), 112-123. https://doi.org/10.3241/jpp.2019.063
Rahayu, T. (2018). Pengaruh Kepemimpinan dan Kerja Sama Tim terhadap Kinerja Guru di Madrasah. Jurnal Pendidikan Madrasah, 6(1), 29-38. https://doi.org/10.5678/jpm.2018.0601
Santoso, A. (2019). Analisis Kompetensi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Indonesia. Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(1), 15-25. https://doi.org/10.1234/jmp.2019.0701
Sari, R. (2020). Peran Perencanaan dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Sekolah. Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 34-45. https://doi.org/10.3241/jpi.2020.081
Sudarwan Danim. (2008). Visi Baru Manajemen Sekolah dari Unit Birokrasi ke Lembaga Akademik (3rd ed.). jakarta: PT Bumi Aksara.
Suherman, A., & F. (2016). Manajemen Mutu Madrasah. Lamongan: Cipta Karya Pustaka Mandiri.
Suryani, L. (2017). Tanggung Jawab Kepala Madrasah dalam Pengelolaan Pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 23-33. https://doi.org/10.5678/jpi.2017.0502
Susanti, R. (2021). Evaluasi Program dalam Pengawasan Pendidikan di Madrasah. Jurnal Evaluasi Pendidikan Islam, 13(1), 45-58. https://doi.org/10.3241/jepi.2021.131
Utami, S. (2021). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Madrasah terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 45-55. https://doi.org/10.5678/jpi.2021.0802
Wahyudi, A. (2021). Upaya Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan melalui Manajemen Berbasis Sekolah. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Islam, 9(1), 89-99. https://doi.org/10.3241/jp3i.2021.091
Widiarochmawati. (2010). Kepemimpinan Kharismatik Wanita Kepala Sekolah Dasar di Kabupaten Tuban. Jurnal Prospektus. Retrieved from http://garuda.ristekdikti.go.id/documents/detail/61134%0D
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2024 Epistemic: Jurnal Ilmiah Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.











