Evaluasi yang Tepat terhadap Kebutuhan Peserta Didik pada Pembelajaran PAI

Authors

  • Muhammad Hasbullah Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.70287/epistemic.v2i3.160

Keywords:

Evaluation, Learning, Islamic Religious Education, Student Needs

Abstract

This study explores the challenges in evaluating student needs within Islamic Religious Education (PAI), where current evaluation practices remain poorly structured and insufficient to fully address student needs. The study aims to improve the effectiveness of PAI education by developing more accurate assessments of teacher roles, preparation, and the learning process. Through a qualitative approach and literature review methodology, this research analyzes relevant academic sources to identify gaps in current evaluation practices and potential solutions for enhancing PAI learning. Key findings reveal that a targeted and comprehensive evaluation framework not only helps meet students' educational needs but also fosters their motivation and sincerity in learning. The implications suggest that a more structured evaluation system can enhance teaching effectiveness and student engagement in Islamic education. Moreover, environmental factors, including school support and parental roles, are recognized as critical in addressing students' learning needs. Therefore, a comprehensive and focused evaluation approach is expected to offer effective solutions for advancing the PAI education system in the future.

References

Achadah, A. (2019). Evaluasi dalam pendidikan sebagai alat ukur hasil belajar. An-Nuha: Jurnal Kajian Islam, Pendidikan, Budaya Dan Sosial, 6(1), 97–114. https://doi.org/10.36835/annuha.v6i1.296

Ahmad, I. F. (2020). Asesmen alternatif dalam pembelajaran jarak jauh pada masa darurat penyebaran coronavirus disease (covid-19) di Indonesia. PEDAGOGIK: Jurnal Pendidikan, 7(1), 195–222. https://doi.org/10.33650/pjp.v7i1.1136

Ahmad, N. Q. (2020). Pengantar Evaluasi Pembelajaran (Sebuah Konsep dan Praktik). Shakura.

Ardiansyah, A., Sagita, F., & Juanda, J. (2023). Assesmen dalam Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Literasi Dan Pembelajaran Indonesia, 3(1), 8–13. https://jurnalfkip.samawa-university.ac.id/JLPI/article/view/361

Bariah, S. K. (2019). Rancangan pengembangan instrumen penilaian pembelajaran berbasis daring. Petik: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 5(1), 31–47. https://doi.org/10.31980/jpetik.v5i1.445

Cahyono, D. M., & Wrahatnolo, T. (2020). Pengembangan Media Trainer Instalasi Penerangan Listrik 1 Fasa Berbasis Model Pembelajaran Problem Based Learning Pada Mata Pelajaran Instalasi Penerangan Listrik Kelas XI TITL Di SMKN 2 Bojonegoro. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 9. 241–246. https://doi.org/10.21009/JEVET.0012.02

Fatimatuzahroh, F., Nurteti, L., & Koswara, S. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Melalui Metode Lectures Vary. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam,[SL], 7(1), 35–50. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i1.362

Fian, K., Hananika, M., & Yusuf, A. (2021). Relevansi Konsep Pendidikan Multikultural Berbasis Pendekatan Ki Hadjar Dewantara terhadap Pendidikan Islam di Indonesia. 3(2), 110–122. DOI: https://doi.org/10.20884/1.matan.2021.3.2.4015

Fitrianti, L. (2018). Prinsip kontinuitas dalam evaluasi proses pembelajaran. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 10(1), 89–102. DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v10i1.68

Gumantan, A. (2020). Pengembangan Aplikasi Pengukuran Tes kebugaran Jasmani Berbasis Android. Jurnal Ilmu Keolahragaan, 19(2), 196–205. DOI: https://doi.org/10.24114/jik.v19i2.21828

Hapiz, A. (2020). Penggunaan teknik evaluasi non tes pada pembelajaran IPS Kelas VI di SD Negeri 1 Pengkelak Mas. Khatulistiwa, 1(1), 24–31. https://jurnal.elkatarie.ac.id/index.php/khatulistiwa/article/view/89

Hasbullah, M., AWWALIN, L. S., Ikbal, M., & ERIHADIANA, M. (2023). PENILAIAN NON TES MELALUI CATATAN KEJUJURAN PADA MAPEL PAI TERHADAP PENGEMBANGAN KETERAMPILAN. HIKMAH: Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 286–296. DOI: http://dx.doi.org/10.55403/hikmah.v12i2.563

Hidayat, T., & Asyafah, A. (2019a). Konsep Dasar Evaluasi Dan Implikasinya Dalam Evaluasi. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 10(I), 159–181. https://doi.org/10.24042/atjpi.v10i1.3729

Hidayat, T., & Asyafah, A. (2019b). Konsep Dasar Evaluasi Dan Implikasinya Dalam Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1),159–181. https://doi.org/10.24042/atjpi.v10i1.3729

Hutapea, R. H., & PAK, S. (2022). Instrumen Evaluasi Non-Tes dalam Penilaian Hasil Belajar Ranah Afektif dan Psikomotorik. https://repository.iaknpky.ac.id/repo/handle/123456789/510

Izzatunnisa, I., Andayani, Y., & Hakim, A. (2019). Pengembangan LKPD berbasis pembelajaran penemuan untuk meningkatkan kemampuan literasi sains peserta didik pada materi kimia SMA. Jurnal Pijar Mipa, 14(2), 49–54. https://doi.org/10.29303/jpm.v14i2.1240

Komalawati, R. (2020). Manajemen Pelaksanaan Tes Diagnostik Awal Di Sekolah Dasar Pasca Belajar Dari Rumah Untuk Mengidentifikasi Learning Loss. Jurnal Edupena, 1(2), 135–148. https://ejournal.edupena.id/index.php/jurnaledupena/article/view/33

Kurniawan, M. F., Botifar, M., & Wanto, D. (2022). EVALUASI DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN ISLAM DI SEKOLAH DASAR ISLAM TERPADU AN-NIDA KOTA LUBUK LINGGAU. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 1(4), 23–35. https://doi.org/10.58192/insdun.v1i4.189

Lantowa, H. D., Buhungo, T. J., Odja, A. H., & Arbie, A. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Inkuiri Terbimbing Berbantuan Aplikasi Zoom Pada Materi Fluida Statis Terhadap Hasil Belajar. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi Dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 8(1), 21–27. https://doi.org/10.31764/orbita.v8i1.8007

Magdalena, I., Fauzi, H. N., & Putri, R. (2020). Pentingnya evaluasi dalam pembelajaran dan akibat memanipulasinya. Bintang, 2(2), 244–257. https://doi.org/10.58578/masaliq.v3i5.1379

Magdalena, I., Hidayati, N., Dewi, R. H., Septiara, S. W., & Maulida, Z. (2023). Pentingnya Evaluasi dalam Proses Pembelajaran dan Akibat Memanipulasinya. Masaliq, 3(5), 810–823. https://ejournal.yasin-alsys.org/index.php/masaliq/article/view/1379

Magdalena, I., Hifziyah, M., Aeni, V. N., & Rahayu, R. P. (2020). Pengembangan Instrumen Tes Siswa Tingkat Sekolah Dasar Kabupaten Tangerang. Nusantara, 2(2), 227–237. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara/article/view/808

Magdalena, I., Oktaviani, S. N., Octaviana, P., & Ningsih, P. A. (2020). Menganalisis Pelaksanaan Evaluasi Formatif Siswa di MI Nurul Huda Kota Tangerang. NUSANTARA, 2(3), 487–495. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara/article/view/1050

Mahardhika, G., & Lubis, N. S. (2022). Analisis Evaluasi Formatif di SD Negeri 05 Cipondoh. MASALIQ, 2(2), 231–244. https://doi.org/10.58578/masaliq.v2i2.294

Maidin, A. (2019). Artikel Efektivitas Evaluasi Pembelajaran Akidah Akhlak Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik Di Madrasah Ibtidaiyah Ddi Amparita Kecamatan Tellu Limpoe Kab. Sidrap. Istiqra: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 7(1). https://jurnal.umpar.ac.id/index.php/istiqra/article/view/163

Muhammad, M., El Widdah, M., & Setiawan, H. (2023). Aplikasi dan Evaluasi Kebijakan Pendidikan Islam. Attractive: Innovative Education Journal, 5(1), 164–171. DOI: http://dx.doi.org/10.51278/aj.v5i1.564

Mustaqim, M. (2018). Model Evaluasi Pembelajaran STAIN Kudus (Studi Kasus Sistem Evaluasi Pembelajaran Dosen Prodi Manajemen Bisnis Syari’ah STAIN Kudus). Quality, 5(1), 155–169. https://doi.org/10.21043/quality.v5i1.3173

Pitaloka, H., & Arsanti, M. (2022). Inovasi Evaluasi Pembelajaran Bahasa Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Daring: Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(1), 575–580. https://prosiding.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/SPBSI/article/view/1383

Pramana, I. M. M., Sujana, I. W., & Wiyasa, I. K. N. (2019). Kontribusi kecerdasan naturalis dan sikap peduli sosial terhadap kompetensi pengetahuan IPS siswa kelas IV SD. Media Komunikasi FPIPS, 18(2), 97–107. https://doi.org/10.23887/mkfis.v18i2.22244

Prasetiya, B. (2019). Analisis Studi Korelasional Kecerdasan Emosional dan Minat Belajar dengan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam. Al-Murabbi, 5(2), 165–184. https://doi.org/10.53627/jam.v5i2.3484

Pratiwi, M., Harsiati, T., & Ghazali, A. S. (2021). Tes Diagnostik Pelajar BIPA Tingkat Pemula: Rancangan Pengembangan Spesifikasi Uji, Stimulus tes, dan Kisi-Kisi. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 6(8), 1278–1285. https://doi.org/10.17977/jptpp.v6i8.14960

Rahayu, D. S., Nurhamzah, C. S., Santoso, T. R., & Anwar, A. H. (2022). EFEKTIVITAS MEDIA VISUAL TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA TUNARUNGU PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. THORIQOTUNA: Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 420–427. https://doi.org/10.47971/tjpi.v5i2.562

Rumapea, C. F., & Silaban, R. (2022). Pengembangan instrumen tes diagnostik three-tier multiple choice berbasis android based test untuk mengukur miskonsepsi siswa pada materi laju reaksi kelas XI SMA. Educenter: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(2), 95–104. https://doi.org/10.55904/educenter.v1i2.44

Saifulloh, A., & Safi’i, I. (2017). Evaluasi Pembelajaran Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Menengah Pertama (Studi Kasus di SMPN 2 Ponorogo). Educan?: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1). https://doi.org/10.21111/educan.v1i1.1303

Salman, I. (2020). Literasi Keagamaan Guru PAI Di Kota Cirebon. https://doi.org/10.31219/osf.io/49j72

Sari, E. N. (2020). OPTIMALISASI PENILAIAN NON TES PADA RANAH AFEKTIF DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN. Framework Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Abad 21, 26.

Sari, I. P., Mustikasari, V. R., & Pratiwi, N. (2019). Pengintegrasian penilaian formatif dalam pembelajaran IPA berbasis saintifik terhadap pemahaman konsep peserta didik. JIPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran), 3(1), 52–62. https://doi.org/10.31331/jipva.v3i1.778

Sawaluddin, S. (2018). Konsep Evaluasi Dalam Pembelajaran Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 3(1), 39–52. https://doi.org/10.25299/althariqah.2018.vol3(1).1775

Solihin, R. (2020). Akidah dan Akhlak dalam Perspektif Pembelajaran PAI di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Ibriez: Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 5(1), 83–96. DOI: https://doi.org/10.21154/ibriez.v5i5.92

Suardipa, I. P., & Primayana, K. H. (2023). Peran desain evaluasi pembelajaran untuk meningkatkan kualitas pembelajaran. Widyacarya: Jurnal Pendidikan, Agama Dan Budaya, 4(2), 88–100. DOI: https://doi.org/10.55115/widyacarya.v4i2.796

Supriyadi, E. D. Y. (2019). Penyelenggaraan Penilaian Hasil Belajar Smk Rujukan Program Keahlian Teknik Ketenagalistrikan Di Daerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal Edukasi Elektro, 3(2). https://doi.org/10.21831/jee.v3i2.29119

Syarnubi, S. (2023). Hakikat Evaluasi dalam Pendidikan Islam. Jurnal PAI Raden Fatah, 5(2), 468–486. DOI: https://doi.org/10.19109/pairf.v5i2.20248

Warsah, I., & Habibullah, H. (2022). Implementasi Evaluasi Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam di Madrasah. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 5(1), 213–225. https://doi.org/10.31539/joeai.v5i1.3595

Wicaksono, B. P. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Papan Kimia Untuk Persiapan Penilaian Sumatif SMA Kelas XII. Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/58753

Yahya, A., Risnawati, R., & Kurniawati, Y. K. Y. (2021). EVALUASI MODEL CIPP PADA PELAKSANAAN PROGRAM MADRASAH DINIYAH TAKMILIYAH WUSTHA DI SMP NEGERI 1 RAMBAH. Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam Dan Pendidikan, 13(2), 46–54. https://doi.org/10.47435/al-qalam.v13i2.745

Yusuf, E., & Nata, A. (2023). Evaluasi dan Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(01). https://doi.org/10.30868/ei.v12i01.2868

Zahir, A., Nur, H., Jusrianto, J., Hidayat, W., & Parubang, D. (2021). Evaluasi Hasil Belajar Elektronika Digital melalui Tes Formatif, Sumatif, dan Remedial. Jurnal Literasi Digital, 1(2), 122–129. https://doi.org/10.54065/jld.1.2.2021.13

Downloads

Published

2023-09-30

How to Cite

Muhammad Hasbullah. (2023). Evaluasi yang Tepat terhadap Kebutuhan Peserta Didik pada Pembelajaran PAI. Epistemic: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(3), 327–344. https://doi.org/10.70287/epistemic.v2i3.160

Citation Check