Analisis Respon Pemanfaatan Teknologi, Informasi, dan Komunikasi pada Media Live Worksheet terhadap Pelajaran PAI di Sekolah

Authors

  • Yanti Mulyati UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Jawa Barat, Indonesia, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.70287/epistemic.v2i1.163

Keywords:

Information, Communication, Live Worksheet, PAI Learning, Technology

Abstract

This research is motivated by the assumption that developments in technology, information and communication can encourage positive changes in the field of education. Moreover, technology, information, and communication can also encourage the development of electronic-based learning concepts. The purpose of the research is to analyze and describe the students' responses to the use of technology, information, and communication assisted by live worksheet media on learning outcomes in PAI lessons at school. This research design is exploratory and using descriptive method. The data collection technique uses a questionnaire in the form of statements. The data analysis technique uses a quantitative approach. The results of the research show that the average student response is 77% in the good category. An important finding of the research is the use of technology, information, and communication through Live Worksheet media has proven to be able to be used as an alternative for fun learning. The implication of the research is every student needs to be given the same opportunity to develop in the learning process and it is also needed to be more comprehensive study to examine the student’s responses to learning through using liveworksheet media in PAI learning at school.

References

Antariningsih. Anika, (2022). Pembelajaran Seperti Bermain Game Dengan Live Worksheet, dalam https://mediaindonesia.com/opini/472790/pembela-jaran-seperti-bermain-game-dengan-live-worksheet diakses 12 Januari 2024.

Astini, N. K. S. (2020). Pemanfaatan teknologi informasi dalam pembelajaran tingkat sekolah dasar pada masa pandemi covid-19. Lampuhyang, 11(2), 13-25.

Asrori, A., & Suparman. (2019). Analisis Kebutuhan E-LKPD Sesuai Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif. Prosiding Sendika,5(1).

Azizah. (2021). Seperti Apa Permasalahan Pembelajaran Biologi Pada Siswa SMA. Jurnal for Lesson and Learning Studies, 4(2), 388-395.

Diah. (2022). Pengembangan worksheet interaktif berbasis web dengan video pada materi pecahan. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan. 9(2), 194-203.

Fahri, L. M., & Qusyairi, L. A. H. (2019). Interaksi Sosial Dalam Proses Pembe¬la-jaran. Palapa, 7(1), 149-166.

Fauzi, A. (2021). Penggunaan Situs Liveworksheets untuk Mengembangkan LKPD Interaktif di Sekolah Dasar. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(3), 232-240.

Hada, A. (2023). Penggunaan Media Liveworksheets Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam. AL BAYAN Jurnal, 3(2), 96-104.

Hajri, M. F. (2023). Pendidikan Islam di Era Digital: Tantangan dan Peluang pada Abad 21. AL-MIKRAJ: Jurnal Studi Islam dan Humaniora, 4(1), 33-41.

Harmita, D., Sofiana, F., & Amin, A. (2022). Inovasi Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(5), 2195-2204.

Hanafy, M. S. (2014). Konsep belajar dan pembelajaran. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 17(1), 66-79.

Hanifah. (2023). Dinamika Teknologi dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Islam. 10(1), 1-5.

Haryanti. (2017). Model Problem Based Learning Membangun Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 3(2), 57-63.

Husaini, M. (2017). Pemanfaatan teknologi informasi dalam bidang pendidikan (e-education). MIKROTIK: Jurnal Manajemen Informatika, 2(1).

Kaban, R. H., Anzelina, D., Sinaga, R., & Silaban, P. J. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran PAKEM terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 102-109.

Khikmiyah. F. (2021). Implementasi Web Liveworksheet Berbasis Problem Based Learning Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pedagogy, VI(1), 1-16.

Kholifah, A. (2022). Strategi Pendidikan Pesantren Menjawab Tantangan Sosial di Era Digital. Jurnal Basicedu, 6(3), 4967-4978.

Kiswanto. Herry, (2022). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pendidikan Masa Kini, dalam https://sevima.com/pemanfaatan-teknologi-informasi-dalam-pendidikan-masa-kini/ diakses 12 Januari 2024.

Lestari, S. (2018). Peran Teknologi Dalam Pendidikan Di Era Globalisasi. EDURELIGIA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 94-100.

Nurbayani. (2021). Sosialisasi Penggunaan Aplikasi Liveworksheets sebagai LKPD Interaktif Bagi Guru-guru SD Negeri 1 Tegalmunjul Purwakarta. Indonesian Journal of Community Services in Engineering & Education, I(2), 126-133.

Nurhasanah, A., & Indrajit, R. E. (2021). Parenting 4.0: Mengenali Pribadi dan Potensi Anak Generasi Multiple Intelligences. Penerbit Andi.

Nuryadin, N. (2017). Strategi Pendidikan Islam Di Era Digital. FITRAH: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(1), 209-226.

Nuryana. (2019). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Tamaddun. 19(1). 75-86.

Prastowo. (2011). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.

Purba, M. A., & Yando, A. D. (2020). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pendidikan dan Pembelajaran di Era Revolusi Industri 4.0. In Prosiding Seminar Nasional Ilmu Sosial dan Teknologi (SNISTEK) (No. 3, pp. 96-101).

Purwaningrum, S. (2023, November). Differentiated Islamic Religious Education Learning Based on Hyperdoc Technology for Junior High School Students. In International Conference on Education (pp. 661-671).

Rohmah, N. (2014). Inovasi Strategi Pembelajaran PAI Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan PAI. Madrasah: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 6(2), 24.

Rusman. (2015). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komukasi Mengembangkan Profesionalitas Guru. Jakarta : Rajawali Pers.

Saerang, H. M., Lembong, J. M., Sumual, S. D. M., & Tuerah, R. M. S. (2023). Strategi Pengembangan Profesionalisme Guru di Era Digital: Tantangan dan Peluang. El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(1), 65-75.

Somayana, W. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Metode Pakem. Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(03), 283-294.

Sudiyono. (2020). Metode Diskusi Kelompok Dan Penerapannya Dalam Pembela-jaran Bahasa Indonesia Di SMP. Indramayu: CV Adanu Abimat.

Sukis, S. M., Muhamad, N., & Borham, A. H. (2023). Amalan Pentaksiran Alternatif Digital Guru Pendidikan Agama Islam (GPAI) Di Sekolah Kebangsaan: Digital Alternative Assessment Practice of Islamic Education Teachers (IET) in Primary Schools. ATTARBAWIY: Malaysian Online Journal of Education, 7(1), 44-57.

Umbaryati. (2016). Pentingnya LKPD Pada Pendekatan Scientific Pembelajaran Matematika.Semnas Matematika Semarang IX.

Yusuf, F., & Ali, A. (2022). Exploring Students’ Perception on Using Live Worksheet as Self-Directed Learning of Listening Skills in Online Education. Utamax: Journal of Ultimate Research and Trends in Education, 4(3), 255-266.

Downloads

Published

2023-01-31

How to Cite

Mulyati, Y. (2023). Analisis Respon Pemanfaatan Teknologi, Informasi, dan Komunikasi pada Media Live Worksheet terhadap Pelajaran PAI di Sekolah. Epistemic: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 58–73. https://doi.org/10.70287/epistemic.v2i1.163

Citation Check