Analisis Pendekatan Konstruktivisme dalam Meningkatkan Pemahaman dan Penghayatan Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam
DOI:
https://doi.org/10.70287/epistemic.v2i3.178Keywords:
Appreciation, Approach, Constructivism, UnderstandingAbstract
Islamic Religious Education carries significant responsibility in instilling religious values. The achievement of national education goals and the objectives of Islamic Religious Education greatly depend on the learning process. This research employs a qualitative approach based on descriptive analysis. The aim of this research is to discuss the analysis of how the constructivist approach can be applied to enhance students' understanding and appreciation of religious values. The findings of this study indicate that through the constructivist approach and its supportive teaching strategies, it is expected that students can improve their understanding and appreciation of religious values. The development of teaching approaches and models should ideally lead to the realization of the objectives of Islamic Religious Education subjects in terms of understanding and appreciating these values.
References
Adlimah, A. M. (2020). Implementasi Model Pembelajaran Konstruktivisme Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pendidikan Agama Islam Pada Kompetensi Dasar Beriman Kepada Qada Dan Qadar Berbuah Ketenangan Hati. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 5(2), 219. https://doi.org/10.24014/potensia.v5i2.6628
Adha, L. A. (2020). Digitalisasi Industri Dan Pengaruhnya Terhadap Ketenagakerjaan Dan Hubungan Kerja Di Indonesia. Journal Kompilasi Hukum, 5(2), 267–298. https://doi.org/10.29303/jkh.v5i2.49
Ahmadiyanto, A. (2016). Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(2), 980-993., 6(2), 980–993.
Aiena K. (2023). PENTINGNYA PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DAN PENDIDIKAN MORAL DALAM MEMBINA KARAKTER ANAK SEKOLAH DASAR. Al-Furqan: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 2(5), 321–338.
Andayani. (2022). Implementasi Merdeka Belajar dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. 1(1), 9–16.
Arif Muadzin, A. M. (2021). Konsepsi Peran Guru Sebagai Fasilitator dan Motivator Dalam Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 171–186. https://doi.org/10.37286/ojs.v7i2.102
Candrarini, K. P., Sunarto, & Nugroho, J. A. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kolaboratif Dengan Strategi Quantum Teaching Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Siswa Pada Mata Pelajaran Marketing Kelas X-6 Kompetensi Keahlian Bisnis Daring dan Pemasaran SMK Negeri 1 Karanaganyar Tahun Pelajaran 2017/20. Jurnal Pendidikan Bisnis Dan Ekonomi, 4(1), 182–184.
Gapari, M. Z. (2019). Pengintegrasian Nilai-nilai Imtaq dengan Media Grafis terhadap Hasil Belajar IPS Terpadu Siswa Kelas VIII SMPN 2 Jerowaru. Islamika, 1(2), 1–17. https://doi.org/10.36088/islamika.v1i2.191
Gradini, E. (2019). MENILIK KONSEP KEMAMPUAN BERPIKIR TINGKAT TINGGI (HIGHER ORDER THINKING SKILLS) DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA (Vol. 1, Issue 1).
Gunawan, G., Fitria, H., & Fitriani, Y. (2021). Strategi Kepala Sekolah dalam Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(80), 240–248. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/1301
Jannah, A. (2023). PERAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MEMBINA KARAKTER RELIGIUS SISWA SEKOLAH DASAR. Pendas?: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(02), 2758–2771. https://doi.org/https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.10090
Lathifah, D. N. (2021). Implementasi Teori Pembelajaran Konstruktivisme pada Pembelajaran PAI di SDN 05 Tubanan-Kembang-Jepara. Jurnal Edukasi Nonformal, 2(2), 22–31.
LUBIS, M. (2020). Peran Guru Pada Era Pendidikan 4.0. EDUKA?: Jurnal Pendidikan, Hukum, Dan Bisnis, 4(2), 0–5. https://doi.org/10.32493/eduka.v4i2.4264
Maherah, R. (2020). Peranan Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Sikap Keagamaan Pada Siswa. At-Ta’lim, 19(1), 209–232. https://doi.org/10.29300/atmipi.v19.i1.2433
Mete, Y. I., & Liwun, E. B. O. (2024). PERMASALAHAN DALAM PERKEMBANGAN SOSIAL ANAK USIA DINI. Liberosis: Jurnal Psikologi Dan Bimbingan Konseling, 2(2), 13–23. https://doi.org/10.3287/ljpbk.v1i1.325
Munawaroh, H., Siregar, M., & Fatonah, S. (2023). Pembelajaran Nilai Agama dan Budi Pekerti Pada Anak Usia Dini Melalui Pendekatan Konstruktivisme. Jurnal Al-Fitrah: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2), 22–30.
Musyafak, M., & Subhi, M. R. (2023). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dalam Menghadapi Tantangan di Era Revolusi Industri 5.0. Asian Journal of Islamic Studies and Da’wah, 1(2), 373–398. https://doi.org/10.58578/ajisd.v1i2.2109
Niarti, N., Azmi, S., Turmuzi, M., & Hayati, L. (2021). Pembelajaran Kooperatif Tipe CORE (Connecting – Organizing – Reflecting – Extending) Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa pada Siswa Kelas VIII SMP. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 1(3), 297–305. https://doi.org/10.29303/griya.v1i3.68
Nurpatri, Y., Muliani, D., & Indrawati, E. S. (2021). Implementation of constructivism approach in physics learning on students’ critical thinking ability of junior high school students. Journal of Physics: Conference Series, 1876(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1876/1/012068
Rasid Harahap, Z. M. (2021). Prospek Pembelajaran Aqidah Akhlak Menggunakan Model Contextual Teaching Learning Di Sekolah Dasar. EDUSOSHUM: Journal of Islamic Education and Social Humanities, 1(1), 45–54. https://doi.org/10.52366/edusoshum.v1i1.8
Rif’ah, A. T. (2023). Efektivitas Penggunaan Model Pembelajaran Cooperative Script. 1–6.
Rohman, A., & Ningsih, Y. E. (2018). Pendidikan Multikultural?: Penguatan Identitas Nasional Di Era Revolusi Industri 4.0. UNWAHA Jombang, 1(September), 44–50.
Safitri, Y., & Arnawa, I. M. (2019). Mathematics learning device development based on constructivism approach to improve mathematical reasoning skill of class X students in vocational high school (SMK). International Journal of Scientific and Technology Research, 8(5), 131–135.
Sitika, A. J., Zanianti, M. R., Putri, M. N., Raihan, M., & Aini, H. (2023). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Sebagai Upaya Memperkuat Nilai-Nilai Keagamaan. Journal on Education, 06(01), 5899–5909.
Studi, P., Biologi, P., Ilmu, F., Dan, T., Islam, U., & Syarif, N. (2020). PENGARUH PENDEKATAN CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING ( CTL ) TERHADAP KETERAMPILAN PEMECAHAN MASALAH PADA KONSEP SISTEM.
Subhan, & Firia Ningsih. (2020). Penerapan Pendekatan Konstruktivistik dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada Siswa Kelas X SMA Al-Maarif Kota Bima. Jurnal Pendidikan Ips, 10(1), 39–52. https://doi.org/10.37630/jpi.v10i1.374
Sugrah, N. U. (2020). Implementasi teori belajar konstruktivisme dalam pembelajaran sains. Humanika, 19(2), 121–138. https://doi.org/10.21831/hum.v19i2.29274
Trinova, Z. (2013). Pembelajaran Berbasis Student-Centered Learning Pada Materi Pendidikan Agama Islam. Al-Ta Lim Journal, 20(1), 324–335. https://doi.org/10.15548/jt.v20i1.28
Tuerah, R. M. S. (2019). Constructivism approach in science learning. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 5(5), 362–376. https://doi.org/10.2991/icet-19.2019.59
Usman, A. S. (2014). Meningkatan Mutu Pendidikan Melalui Penerapan Manajemen Berbasis Sekolah. Jurnal Ilmiah Didaktika, 15(1), 13. https://doi.org/10.22373/jid.v15i1.554
Waluya, S. B. (2019). Pelatihan Pembelajaran Matematika Kreatif dengan Pendekatan Konstruktivisme bagi Guru-Guru Sekolah Dasar YPII. Jurnal Abdimas, 23(1), 1–7.
Wirabumi, R. (2020). Metode Pembelajaran Ceramah. Annual Conference on Islamic Education and Thought, I(I), 105–113.
Yunita, Y., & Elihami, E. (2021). Problem soving. Pembelajaran Jarak Jauh Dengan Media E- Learning: Diskursus Melalui Problem Soving Di Era Pandemik Covid-19, 2(1)(1), 133–146.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2023 Epistemic: Jurnal Ilmiah Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.











