Peningkatan Kualitas Rancangan RPP pada Materi Al-Qur'an Hadis dengan Penerapan Pendekatan Sosiokultural di Sekolah Menengah Atas
DOI:
https://doi.org/10.70287/epistemic.v1i3.198Keywords:
Lesson Plans, Managerial Support, School Accreditation, Sociocultural-Based Learning, Teacher CompetenciesAbstract
This study is based on the urgency of integrating a sociocultural approach in the design of lesson plans (RPP) for Al-Quran Hadith material, considering the socio-cultural diversity and social organization backgrounds of students. The objective of this research is to analyze the extent to which Al-Quran Hadith subject teachers at SMA IT Asy-Syakur implement a sociocultural approach in their lesson plans based on a critical review. This research employs a qualitative method with a case study design. Data collection techniques included documentation studies, observations, and interviews. The findings reveal that the majority of teachers still view the creation of lesson plans as an annual routine for school accreditation purposes. This indicates the need for a firm attitude and strong managerial principles from the school principal as a supervisor. However, in teaching practice, Al-Quran Hadith subject teachers have implemented sociocultural-based learning by using their own personalities as concrete examples. These findings highlight the importance of managerial support and enhancing teachers' competencies to optimize the integration of the sociocultural approach in learning.
References
Ali, I. (2021). Pembelajaran Kooperatif (Cooperativelearning) Dalam Pengajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Mubtadiin, 7(01), 247–264.
Ananda, R., & Amiruddin, A. (2019). Perencanaan pembelajaran. LPPPI, Medan.
Andriani, S., Hidayat, S., & Indawan, I. (2021). Kinerja Guru dalam Menyiapkan dan Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP). BIOEDUSAINS: Jurnal Pendidikan Biologi Dan Sains, 4(2), 457–471. https://doi.org/10.31539/bioedusains.v4i2.2849
Anggriani, F., Karyadi, B., & Ruyani, A. (2019). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Melalui Pembelajaran Berbasis Lingkungan untuk Studi Ekosistem Sungai. PENDIPA Journal of Science Education, 3(2), 100–105. https://doi.org/10.33369/pendipa.3.2.100-105
Ardiansyah, A. (2019). Empat Aturan Manajemen Kelas untuk Perilaku Guru Efektif di Madrasah. Vicratina: Jurnal Ilmiah Keagamaan, 3(2), 88–96.
Arini, A., & Umami, H. (2019). Pengembangan pembelajaran pendidikan agama Islam melalui pembelajaran konstruktivistik dan sosiokultural. Indonesian Journal of Islamic Education Studies (IJIES), 2(2), 104–114.
Dafit, F., & Putra, E. D. (2021). Pelatihan Perancangan RPP Tematik Kepada Guru SD Di Kecamatan Marpoyan Damai. Jurnal Abdidas, 2(5), 1037–1042. https://doi.org/10.31004/abdidas.v2i5.425
Dalimunthe, S. S. (2016). Filsafat Pendidikan Akhlak. Deepublish.
Erviana, V. Y. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran berbasis sosiokultural bagi siswa sekolah dasar. Jurnal Prima Edukasia, 4(2), 222–232. http://dx.doi.org/10.21831/jpe.v4i2.8970
Erwinsyah, A. (2017). Manajemen kelas dalam meningkatkan efektifitas proses belajar mengajar. TADBIR: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 87–105.
Ferryka, P. Z. (2019). Pembelajaran berbasis sosiokultural pada tema lingkungan bersih sehat dan asri di sekolah dasar. Jurnal Pena Karakter, 2(1), 35–42.
Fuady, A. (2016). Berfikir reflektif dalam pembelajaran matematika. JIPMat, 1(2). https://doi.org/10.26877/jipmat.v1i2.1236
Hanifah, S. (2021). Problematika Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Ditinjau dari Latar Belakang Sosial Budaya Siswa SMA Nahdlatul Ulama Pagar Alam. IAIN Bengkulu.
Hardi, E., & Mudjiran, M. (2022). Diversitas sosiokultural dalam wujud pendidikan multikultural, gender dan pembelajaran berdiferensiasi. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 8931–8942. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.9780
Hasriadi, H. (2022). Metode Pembelajaran Inovatif di Era Digitalisasi. Jurnal Sinestesia, 12(1), 136–151.
Hayati, N., & Harianto, F. (2017). Hubungan penggunaan media pembelajaran audio visual dengan minat peserta didik pada pembelajaran pendidikan agama islam di sman 1 bangkinang kota. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 14(2), 160–180.
Hendikawati, P., Sunarmi, S., & Mubarok, D. (2016). Meningkatkan pemahaman dan mengembangkan karakter mahasiswa melalui pembelajaran kolaboratif berbasis proyek. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 7(2), 123–130. https://doi.org/10.15294/kreano.v7i2.4730
Hilal Mahmud, M. M. (2015). Administrasi Pendidikan (menuju sekolah efektif). Penerbit Aksara TIMUR.
Huda, N. N. (2022). Konsep Perencanaan, Rekrutmen, dan Pengangkatan Sumber Daya Manusia di Madrasah Ibtidaiyah Al-Muthohhar Purwakarta. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(01), 29. https://doi.org/10.30868/im.v5i01.1587
Irma, I. F. (2021). Penguatan Kecerdasan Spiritual Peserta Didik Melalui Pembelajaran Alquran Hadits Di Madrasah Ibtidaiyah. JURNAL ILMIAH INNOVATIVE (Jurnal Pemikiran Dan Penelitian), 8(01). https://doi.org/10.53429/innovative.v8i01.171
Irmawati, Y. (2017). Upaya Guru dalam Mengatasi Problematika Pembelajaran Alquran Hadits di MAN 3 Banjarmasin. http://idr.uin-antasari.ac.id/id/eprint/7617
Jihad, A. (2013). Menjadi guru profesional: Strategi meningkatkan kualifikasi dan kualitas guru di era global. Penerbit Erlangga.
Kristiawan, M., & Rahmat, N. (2018). Peningkatan profesionalisme guru melalui inovasi pembelajaran. Jurnal Iqra’: Kajian Ilmu Pendidikan, 3(2), 373–390. https://doi.org/10.25217/ji.v3i2.348
Lonto, A. L. (2015). Pengembangan model pendidikan karakter berbasis nilai sosio-kultural pada siswa SMA di Minahasa. Mimbar: Jurnal Sosial Dan Pembangunan, 31(2), 319–327.
Lubis, S. (2019). Tinjauan Normatif Kurikulum Pendidikan Agama Islam Dalam Penanaman Nilai-Nilai Anti-Korupsi. Murabbi, 2(1).
Lubis, Z. (2022). Upaya Pengawas Sekolah Untuk Meningkatkan Kinerja Kepala Sekolah Dalam Pengelolaan Administrasi Sekolah Melalui Supervisi Manajerial Di 3 SMA Binaan Kota Medan Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Edukasi Nonformal, 3(2), 154–166.
Mahdi, A. (2013). Sejarah Dan Peran Pesantren Dalam Pendidikan Di Indonesia. Islamic Review: Jurnal Riset Dan Kajian Keislaman, 2(1), 1–20.
Marwiji, M. H., & Mariah, E. Y. (2021). Hubungan Komunikasi Interpersonal Guru Dengan Kemandirian Belajar Siswa pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Jendela Pendidikan, 1(03), 105–111. https://doi.org/10.57008/jjp.v1i03.18
Marwiji, M. H., Rosadi, A., Mariah, E. Y., & Arrobi, J. (2021). Workshop Penyusunan RPP Dalam Kurikulum Darurat Pada Masa Pandemi Covid-19. IJCE (Indonesian Journal of Community Engagement), 2(2), 66–71.
Miles, M. B., Huberman, & A. M., & Saldaña, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Mualimin, M. (2020). Pengembangan Nilai Islami Peserta Didik Melalui Integrasi Al-Quran dan Hadis dalam Pembelajaran Biologi. Humanika, 20(2), 129–146.
Mulyasa, H. E. (2022). Manajemen dan kepemimpinan kepala sekolah. Bumi Aksara.
Mutmainah, M. (2022). The Role of Context in Understanding misogyny Hadith. Al-Irfan: Journal of Arabic Literature and Islamic Studies, 5(2), 229–245. https://doi.org/10.36835/alirfan.v5i2.5758
Nashihin, H. (2017). Pendidikan Akhlak Kontekstual. CV. Pilar Nusantara.
Novarita, N., Rosmilani, R., & Agnes, A. (2023). Analisis Pelaksanaan Teori Progresivisme John Dewey Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen. Jurnal Pendidikan Dan Keguruan, 1(6), 529–540.
Nugraha, M. S. (2014). Pelaksanaan Supervisi Akademik oleh Kepala Madrasah Aliyah Swasta di Kabupaten Sukabumi Jawa Barat. Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 39–68. https://doi.org/10.21580/nw.2015.9.1.520
Nugroho, M. A. (2016). Pendidikan Islam Berwawasan Multikultural; Sebuah Upaya Membangun Pemahaman Keberagamaan Inklusif pada Umat Muslim. MUDARRISA: Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 8(1), 31–60. https://doi.org/10.18326/mdr.v8i1.31-60
Pamela, I. S., Chan, F., Fauzia, V., Susanti, E. P., Frimals, A., & Rahmat, O. (2019). Keterampilan guru dalam mengelola kelas. Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 23–30.
Pamungkas, M. D., Waluya, S. B., Mariani, S., & Isnarto, I. (2022). Systematic Review: Proses Berpikir Dinamis pada Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS), 5(1), 651–655. https://proceeding.unnes.ac.id/index.php/snpasca/article/view/1545
Pratiwi, S. N. (2016). Manajemen berbasis sekolah dalam meningkatkan Kualitas sekolah. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1). https://doi.org/10.30596/edutech.v2i1.578
Purnawanto, A. T. (2022). Perencanakan pembelajaran bermakna dan asesmen Kurikulum Merdeka. Jurnal Pedagogy, 15(1), 75–94.
Purwaningsih, E. (2016). Peranan Guru Sebagai Fasilitator dan Motivator dalam Meningkatkan Hasil Belajar di Kelas XI Smk. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 5(10). https://dx.doi.org/10.26418/jppk.v5i10.17132
Ramadhan, A. N., Dwiningrum, S. I. A., & Subhan, B. (2021). Potensi Integrasi Pembelajaran Biologi dengan Pembelajaran Quran-Hadis. AL QUDS: Jurnal Studi Alquran Dan Hadis, 5(1), 263–290.
Rambe, M. (2019). Pelaksanaan supervisi akademik sebagai upaya untuk meningkatkan kompetensi guru dalam menyusun rencana pelaksanaan pembelajaran. Jurnal PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 3(4), 782–790.
Ratnasari, Y. T. (2019). Profesionalisme Guru Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Revitalisasi Manajemen Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) Di Era Revolusi Industri 4.0. http://conference.um.ac.id/index.php/apfip2/article/view/404
Rosadi, A., Marwiji, M. H., & Mariah, E. Y. (2021). Strategi Kepala Sekolah Dalam Pembinaan Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ). Kelola: Journal of Islamic Education Management, 1 (3), 112–118. https://doi.org/10.57008/jjp.v1i03.17
Sadewa, M. A. (2022). Meninjau kurikulum prototipe melalui pendekatan integrasi-interkoneksi Prof M Amin Abdullah. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(1), 266–280. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i1.196
Sani, R. A. (2022). Inovasi pembelajaran. Bumi Aksara.
Sudi, E., & Kurniadi, E. (2007). Model Pengembangan Kompetensi Komunikatif Pembelajaran Bahasa Jawa SMA Berbasis Konteks Sosiokultural. Lembaran Ilmu Kependidikan, 36(1). https://doi.org/10.15294/lik.v36i1.521
Sumartini, T. S. (2016). Peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa melalui pembelajaran berbasis masalah. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 148–158.
Suprihanto, J. (2018). Manajemen. UGM PRESS.
Syaodih, E., & Wulansari, R. (2019). Meningkatkan Pemahaman Konsep Peta Menggunakan Metode Pembelajaran Bervariasi. Educare, 84–89. https://doi.org/10.36555/educare.v17i2.246
Usman, H. (2014). Peranan dan fungsi kepala sekolah/madrasah. Jurnal Ptk Dikmen, 3(1), 12.
Wuryaningrum, R. (2022). Ekologi Sosiokultural Pembelajaran Wacana dalam Konteks Lingkungan Pertanian Industrial. Prosiding Seminar Nasional Bahasa, Sastra, Dan Seni, 2, 89–101. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/prosiding_fbs/article/view/31173
Yuniawan, T. (2009). Pengembangan Model Materi Ajar Berbasis Konteks Sosiokultural di SMP (Kontribusi Sosiolinguistik dalam Peningkatan Kompetensi Komunikatif Berbahasa Indonesia). Lingua: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 5(1).
Yusuf Perdana, Y. P., Sumargono, S., & Valensy Rachmedita, V. R. (2019). Integrasi Sosiokultural Siswa Dalam Pendidikan Multikultural Melalui Pembelajaran Sejarah. Integrasi Sosiokultural Siswa Dalam Pendidikan Multikultural Melalui Pembelajaran Sejarah, 8(2), 79–98.
Zubaidah, S. (2016). Keterampilan abad ke-21: Keterampilan yang diajarkan melalui pembelajaran. Seminar Nasional Pendidikan, 2(2), 1–17.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2022 Jurnal Epistemic: Jurnal Ilmiah Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.











