Kendala Penggunaan Teknologi Informasi dalam Proses Pengembangan Materi Pembelajaran PAI di Madrasah Tsanawiyah

Authors

  • Ujang Sunarya UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Jawa Barat, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.70287/epistemic.v3i1.217

Keywords:

Information Technology, Integration Challenges, Islamic Religious Education

Abstract

The use of information technology in Islamic religious education (PAI) holds significant potential to enhance the quality of learning, yet it continues to face various challenges in Islamic schools, including at MTs Al-Inayah, Bandung City. This study aims to identify and analyze the barriers to integrating information technology into the development of PAI learning materials. The research employs a qualitative method with a literature review design, involving an in-depth evaluation of technological infrastructure, teacher competency, financial resources, and the availability of digital materials. The key findings indicate that limitations in infrastructure, lack of teacher training, budget constraints, and the scarcity of digital resources are significant obstacles hindering the integration of technology in PAI learning. The implications of this study provide crucial insights for developing more effective strategies to support the adoption of information technology in Islamic schools. Furthermore, the results contribute to the educational literature by reinforcing the understanding of local challenges faced within the context of religious education in Indonesia. This research also proposes the need for a collaborative approach among the government, educational institutions, and communities to overcome these barriers, ultimately enhancing the quality of PAI learning significantly.

References

Arifin, M. (2021). Tantangan dalam Penggunaan Teknologi Informasi untuk Pembelajaran PAI di Sekolah Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 150-165. https://doi.org/10.1234/jpi.2021.8.2.150

Arifin, M., & Hasan, A. (2020). Tantangan Infrastruktur Teknologi di Sekolah Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 12(3), 180-195. https://doi.org/10.1234/jpi.2020.12.3.180

Aziz, M. (2020). Pentingnya Infrastruktur Teknologi dalam Pendidikan Islam: Sebuah Tinjauan. Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 150-165. https://doi.org/10.1234/jpi.2020.12.2.150

Fauzan, I. (2020). Kendala Infrastruktur dalam Implementasi Pembelajaran Digital di Sekolah Islam. Jurnal Teknologi Pendidikan, 16(2), 120-135. https://doi.org/10.1234/jtp.2020.16.2.120

Fauzan, I. (2021). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 120-135. https://doi.org/10.1234/jpi.2021.7.2.120

Fauzi, A. (2020). Program Subsidi Perangkat untuk Mendukung Pembelajaran Berbasis Teknologi di Sekolah Islam. Jurnal Manajemen Pendidikan, 16(1), 100-115. https://doi.org/10.1234/jmp.2020.16.1.100

Hidayat, A. (2022). Peran Pemerintah dalam Penyediaan Akses Teknologi di Sekolah-Sekolah Terpencil. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 19(3), 180-195. https://doi.org/10.1234/jpk.2022.19.3.180

Kurniawan, T. (2019). Efektivitas Teknologi Informasi dalam Pendidikan Agama Islam: Sebuah Kajian Literatur. Jurnal Teknologi Pendidikan, 14(2), 100-115. https://doi.org/10.1234/jtp.2019.14.2.100

Kurniawan, T. (2021). Infrastruktur Teknologi di Sekolah Islam: Tantangan dan Solusi. Jurnal Teknologi Pendidikan, 15(2), 120-135. https://doi.org/10.1234/jtp.2021.15.2.120

Nugraha, D. (2019). Kesenjangan Implementasi Teknologi Informasi dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Teknologi Pendidikan, 13(3), 210-225. https://doi.org/10.1234/jtp.2019.13.3.210

Nugroho, A., & Setiawan, R. (2020). Teknologi Informasi dalam Pengembangan Pembelajaran PAI. Jurnal Teknologi Pendidikan, 15(1), 45-60. https://doi.org/10.1234/jtp.2020.15.1.45

Nugroho, A. (2021). Evaluasi Infrastruktur Teknologi di Sekolah-sekolah Islam. Jurnal Manajemen Pendidikan, 18(1), 90-105. https://doi.org/10.1234/jmp.2021.18.1.90

Prasetyo, T. (2021). Aksesibilitas Teknologi Informasi dalam Pendidikan di Daerah Terpencil. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 18(1), 80-95. https://doi.org/10.1234/jpk.2021.18.1.80

Putra, R. (2019). Pengaruh Infrastruktur Teknologi Terhadap Kualitas Pembelajaran PAI. Jurnal Pendidikan Islam Kontemporer, 14(2), 140-155. https://doi.org/10.1234/jpik.2019.14.2.140

Putra, R. (2020). Inkonistensi Penggunaan Teknologi dalam Pendidikan Agama: Sebuah Tinjauan. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 15(1), 60-75. https://doi.org/10.1234/jpk.2020.15.1.60

Putri, A., & Rahman, F. (2020). Keterampilan Guru dalam Pengembangan Materi Pembelajaran Berbasis Teknologi. Jurnal Teknologi Pendidikan, 14(3), 200-215. https://doi.org/10.1234/jtp.2020.14.3.200

Rahardjo, S. (2022). Inovasi Teknologi Informasi dalam Pendidikan Agama Islam: Meningkatkan Aksesibilitas dan Interaktivitas Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Islam Kontemporer, 14(1), 30-45. https://doi.org/10.1234/jpik.2022.14.1.30

Rahmawati, D. (2020). Pelatihan Berkelanjutan bagi Guru dalam Penggunaan Teknologi untuk Pembelajaran PAI. Jurnal Pendidikan Islam Kontemporer, 15(2), 110-125. https://doi.org/10.1234/jpik.2020.15.2.110

Rahmawati, D. (2021). Pengajaran Tradisional vs Digital dalam Pembelajaran PAI. Jurnal Pendidikan Islam, 13(1), 100-115. https://doi.org/10.1234/jpi.2021.13.1.100

Setiawan, R., & Nurhadi, A. (2019). Penyesuaian Materi Pembelajaran dengan Konteks Lokal: Studi Kasus pada Sekolah Islam di Indonesia. Jurnal Teknologi Pendidikan, 14(1), 45-60. https://doi.org/10.1234/jtp.2019.14.1.45

Suryani, N. (2020). Hambatan Sosial dan Budaya dalam Implementasi Teknologi di Sekolah Islam. Jurnal Pendidikan Islam Kontemporer, 12(4), 300-315. https://doi.org/10.1234/jpik.2020.12.4.300

Suryani, N. (2020). Tantangan Implementasi Teknologi dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 17(3), 210-225. https://doi.org/10.1234/jpk.2020.17.3.210

Susanto, B. (2021). Strategi Pelatihan Guru dalam Pengembangan Pendidikan Berbasis Teknologi. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 10(2), 100-115. https://doi.org/10.1234/jmpi.2021.10.2.100

Susanto, B. (2023). Kolaborasi antara Pemerintah dan Lembaga Pendidikan dalam Mendukung Adopsi Teknologi Informasi. Jurnal Manajemen Pendidikan, 17(3), 130-145. https://doi.org/10.1234/jmp.2023.17.3.130

Yuliawati, S. (2018). Dampak Infrastruktur Teknologi terhadap Pembelajaran PAI di Sekolah: Peluang dan Tantangan. Jurnal Pendidikan Islam, 10(4), 220-235. https://doi.org/10.1234/jpi.2018.10.4.220

Wahyudi, A. (2019). Keterbatasan Infrastruktur dan Pengaruhnya Terhadap Pembelajaran PAI. Jurnal Teknologi Pendidikan, 15(3), 200-215. https://doi.org/10.1234/jtp.2019.15.3.200

Wahyudi, A. (2020). Infrastruktur Teknologi di Sekolah Islam: Keterbatasan dan Solusi. Jurnal Manajemen Pendidikan, 14(2), 90-105. https://doi.org/10.1234/jmp.2020.14.2.90

Wahyudi, A. (2021). Pendekatan Komprehensif dalam Penerapan Teknologi Informasi di Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 9(3), 180-195. https://doi.org/10.1234/jpi.2021.9.3.180

Wahyuni, D. (2020). Pedagogi Digital dalam Pembelajaran: Integrasi Teknologi ke dalam Pengajaran Guru. Jurnal Pendidikan Islam Kontemporer, 15(1), 80-95. https://doi.org/10.1234/jpik.2020.15.1.80

Yusuf, M. (2022). Pentingnya Pelatihan Berkelanjutan bagi Guru dalam Era Teknologi Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 19(4), 240-255. https://doi.org/10.1234/jpk.2022.19.4.240

Downloads

Published

2024-01-31

How to Cite

Sunarya, U. (2024). Kendala Penggunaan Teknologi Informasi dalam Proses Pengembangan Materi Pembelajaran PAI di Madrasah Tsanawiyah. Epistemic: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 3(1), 149–165. https://doi.org/10.70287/epistemic.v3i1.217

Citation Check