Integrasi Teori Belajar dan Nilai Islam Dalam Pendidikan Modern: Konvergensi Untuk Pembelajaran Efektif
DOI:
https://doi.org/10.70287/epistemic.v3i2.8Keywords:
Education-Based on Religion, Islamic Teachings, Learning Methods, Moral Values, Quran and Hadith.Abstract
This study aims to explore the application of learning theories within the perspective of Islamic teachings, emphasizing the convergence between religious values and modern teaching methods. In the current educational context, integrating religious approaches with contemporary learning strategies is increasingly important for building a moral and spiritual foundation in students. This research employs a qualitative methodology with an in-depth library research approach. The analyzed literature includes relevant journals, books, and official documents. The key findings reveal that Islamic teaching methods, such as hiwar (dialogue), qishah (stories), and amtsal (analogies), are effective in enhancing student understanding and engagement while reinforcing moral values. The implications of this study highlight the need for adaptation and implementation of Islamic teaching methods in modern educational contexts to create a more holistic and integrated approach. This research also opens opportunities for further studies focusing on the development of curriculum based on religious values that are relevant and effective in addressing the challenges of education in the era of globalization.
References
Akhiruddin, dkk, Belajar dan Pembelajaran : Teori dan Implementasi, Bantul: Samudra Biru, 2020.
Amir, Z. (2019). Pendidikan Akhlak dan Karakter Menurut Ibnu Miskawih. Jurnal Pendidikan Islam, 7(3), 112-124. https://doi.org/10.14421/jpi.2019.73.112-124
Anwar, A. (2018). Pengembangan Teori Pendidikan Islam Berbasis Penelitian. Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 123-138. https://doi.org/10.14421/jpi.2018.62.123-138
Arifin, Z. (2019). Pengertian Stimulus dan Respon dalam Teori Behaviorisme. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 10(2), 134-145. https://doi.org/10.21009/jpp.v10i2.245
Deden Saeful Ridhwan, Konsep Dasar Pendidikan Islam, Depok: Rajagrafindo Persada, 2020
Fadhilah, A. (2019). Metode Pembelajaran Bertahap dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 45-57. https://doi.org/10.14421/jpi.2019.91.45-57
Fadillah, R. (2020). Prinsip Keseimbangan dan Moderasi dalam Pendidikan Islam. Jurnal Studi Islam, 11(2), 89-102. https://doi.org/10.21043/jsi.v11i2.4569
Fadli, A. (2021). Konvergensi Nature dan Nurture dalam Teori Belajar Islam. Jurnal Studi Islam, 10(1), 67-79. https://doi.org/10.21043/jsi.v10i1.5002
Fauzi, A. (2018). Metode Qishah dalam Pembelajaran Nilai-Nilai Islam. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 7(3), 112-124. https://doi.org/10.18592/jipi.v7i3.3421
Hafid, M. (2018). Konsep Tadarruj dalam Pendidikan Islam menurut Muhammad bin Sahnun. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 6(3), 112-124. https://doi.org/10.18592/jipi.v6i3.3217
Hamid, A. (2019). Internalisasi Nilai-Nilai dalam Pendidikan Islam. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 12(3), 134-145. https://doi.org/10.18592/jipi.v12i3.3420
Handayani, S. (2020). Determinan Pribadi dan Lingkungan Sosial dalam Proses Belajar. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Konseling, 12(3), 112-123. https://doi.org/10.21043/jppk.v12i3.4567
Hartono, R. (2020). Tantangan Pendidikan di Negara dengan Perekonomian Tidak Stabil. Jurnal Studi Pendidikan Islam, 8(3), 89-101. https://doi.org/10.21043/jsi.v8i3.5003
Hasan, M. (2018). Penggunaan Metode Amtsal dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 145-158. https://doi.org/10.14421/jpi.2018.102.145-158
Hasanah, U. (2019). Efektivitas Metode Hiwar, Qishah, dan Amtsal dalam Pembelajaran. Jurnal Studi Islam, 11(2), 78-90. https://doi.org/10.21043/jsi.v11i2.4501
Hidayat, A. (2019). Efektivitas Metode Keteladanan dan Pembiasaan dalam Pembelajaran. Jurnal Studi Pendidikan Islam, 11(1), 112-124. https://doi.org/10.21043/jspi.v11i1.4569
Hidayat, M. (2020). Validasi Teori Pendidikan dalam Konteks Islam. Jurnal Studi Islam, 8(1), 56-67. https://doi.org/10.21043/jsi.v8i1.10056
Husna, N. (2020). Moderasi dalam Pendidikan: Konsep Al-Qabisiy dan Relevansinya dengan Pendidikan Modern. Jurnal Pendidikan Islam, 11(2), 134-146. https://doi.org/10.14421/jpi.2020.112.134-146
Kusuma, H. (2021). Stimulus dan Respon dalam Perspektif Teori Belajar Behaviorisme. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, 13(1), 67-78. https://doi.org/10.15294/jipi.v13i1.3378
Mujib, A. (2017). Perkembangan Teori Belajar dalam Perspektif Islam dan Barat. Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 45-59. https://doi.org/10.21043/jpi.v5i1.2287
Mulyadi, A. (2018). Pentingnya Penguasaan Bahasa Arab dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 123-134. https://doi.org/10.14421/jpi.2018.72.123-134
Mulyani, S. (2018). Adaptasi Teori Belajar Islam dalam Sistem Pendidikan Modern. Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 112-123. https://doi.org/10.14421/jpi.2018.91.112-123
Munir, M. (2018). Perbandingan Teori Belajar Barat dan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 145-158. https://doi.org/10.14421/jpi.2018.72.145-158
Nasir, M. (2019). Pengaruh Doktrin Keagamaan dalam Teori Belajar Barat. Jurnal Studi Islam, 7(2), 110-125. https://doi.org/10.18592/jsi.v7i2.2345
Nugroho, A. (2019). Kelemahan dalam Teori Belajar Islam dan Implikasinya. Jurnal Pendidikan Islam, 8(3), 112-123. https://doi.org/10.14421/jpi.2019.83.112-123
Rahim, A. (2020). Kerangka Kerja Komprehensif dalam Pembelajaran Islam. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 13(2), 145-158. https://doi.org/10.18592/jipi.v13i2.5004
Rahim, A. (2020). Tujuan Belajar dalam Perspektif Pendidikan Barat Kuno. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 8(3), 145-160. https://doi.org/10.21043/jipi.v8i3.3765
Rahman, A. (2019). Dinamika Perubahan Teori dalam Pendidikan Islam. Jurnal Ilmu Agama Islam, 11(3), 89-104. https://doi.org/10.18592/jiai.v11i3.3789
Rahman, A. (2020). Motivasi dan Hukuman dalam Pembelajaran Islam. Jurnal Studi Islam, 11(2), 78-90. https://doi.org/10.21043/jsi.v11i2.4500
Rahman, A. (2020). Prinsip-Prinsip Pembelajaran dalam Islam: Sebuah Kajian Teoritis. Jurnal Pendidikan Islam, 11(2), 89-102. https://doi.org/10.14421/jpi.2020.112.89-102
Rahmah, S. (2019). Penerapan Metode Hiwar, Qishah, dan Amtsal dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 134-145. https://doi.org/10.14421/jpi.2019.82.134-145
Sari, D. (2020). Tantangan Efisiensi dan Efektivitas Pembelajaran Islam dalam Konteks Modern. Jurnal Studi Pendidikan Islam, 9(2), 134-145. https://doi.org/10.21043/jspi.v9i2.4768
Sukardi, S. (2018). Pengaruh Teori Behaviorisme dalam Pendidikan Barat. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 23(2), 78-89. https://doi.org/10.24832/jpk.v23i2.290
Sulaiman, M. (2020). Relevansi Teori Belajar Islam di Berbagai Ranah Pendidikan. Jurnal Studi Islam, 10(1), 45-57. https://doi.org/10.21043/jsi.v10i1.5001
Suryadi, D. (2017). Interaksi Determinan Pribadi dan Lingkungan dalam Proses Belajar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 24(1), 89-98. https://doi.org/10.17977/jpp.v24i1.2017.1234
Syahril, M. (2019). Efektivitas Metode Hiwar dalam Pembelajaran Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 89-102. https://doi.org/10.14421/jpi.2019.101.89-102
Syamsuddin, M. (2019). Pengaruh Keadaan Ekonomi dan Politik terhadap Kebijakan Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 11(2), 145-158. https://doi.org/10.24832/jpk.v11i2.3002
Wahyuni, R. (2020). Penggunaan Metode Dialog dalam Pendidikan Islam. Jurnal Studi Islam, 12(2), 145-158. https://doi.org/10.21043/jsi.v12i2.4767
Wibowo, A. (2020). Konsep Dasar Behaviorisme dalam Teori Belajar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 12(1), 112-123. https://doi.org/10.17977/jip.v12i1.2020.789
Yusuf, A. (2018). Keunggulan Teori Belajar Islam dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 89-102. https://doi.org/10.14421/jpi.2018.62.89-102
Yusuf, A. (2020). Implikasi Metode Pembelajaran dalam Pendidikan Islam. Jurnal Studi Islam, 9(1), 78-90. https://doi.org/10.21043/jsi.v9i1.5006
Zainuddin, M. (2019). Penahapan dan Hukuman dalam Pembelajaran menurut Al-Qabisiy. Jurnal Studi Islam, 8(3), 89-101. https://doi.org/10.21043/jsi.v8i3.4003
Zainuddin, M. (2021). Peran Bahasa Arab dalam Pengajaran Ilmu-Ilmu Agama Islam. Jurnal Studi Islam, 12(1), 67-79. https://doi.org/10.21043/jsi.v12i1.5005
Zubaidah, Z. (2019). Efektivitas Penghargaan dan Pembagian Waktu dalam Pembelajaran Islam. Jurnal Studi Pendidikan Islam, 8(1), 67-79. https://doi.org/10.21043/jspi.v8i1.4568
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2024 Epistemic: Jurnal Ilmiah Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.











